| Daniel Lechniuk
O czym powinniśmy pamiętać zatrudniając pracowników z Dalekiego Wschodu?
Polscy pracodawcy zaczęli inwestować w pracowników zagranicznych, w tym z Dalekiego Wschodu. Jakiego typu pracownicy z tamtych rejonów przyjeżdżają do Polski? Jak wygląda ich współpraca z polskimi przedsiębiorcami?
Według danych Smart Work, dalekowschodni pracownicy to głównie osoby niewykwalifikowane, a ich znajomość języka angielskiego jest zazwyczaj na bardzo niskim poziomie. Jedynie w przypadku branży budowlanej można spotkać pracowników z doświadczeniem, wcześniej wyjeżdżających do Zatoki Perskiej i pracujących przy rozbudowach na terenie m.in. Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
W przypadku pracowników z Dalekiego Wschodu widoczne są znaczne różnice cywilizacyjne. Większość osób nigdy nie miała do czynienia z przemysłem, czego przykładem są Nepalczycy. Nepal nie posiada rozwiniętego przemysłu, tak jak ma to miejsce w krajach europejskich, dlatego pracownicy nepalscy nie są przyzwyczajeni do pracy w pewnym reżimie godzinowym. Zdarza się również, że Polskę traktują jako drzwi do Europy – szczególnie do Portugalii, gdzie znajduje się duża diaspora nepalska.
Jeżeli chodzi o zarobki - pracownicy z Dalekiego Wschodu mają niższe oczekiwania odnośnie wynagrodzenia i warunków mieszkaniowych od pracowników dostępnych obecnie na rynku czy pracowników z Ukrainy.
Czy warto zatem zainteresować się pracownikiem z Dalekiego Wschodu? Według opinii zaznajomionych z tym tematem pracodawców, pracownicy z Dalekiego Wschodu szybko przystosowują się do polskich warunków. W tym procesie szczególną rolę odgrywa tak zwany okres przejściowy, na który składają się wszelkiego rodzaju szkolenia pomagające w przyswojeniu zasad bezpieczeństwa pracy, pokonywanie barier cywilizacyjno-kulturowych lub zmiany w działaniu organizacji, na przykład w zakresie tłumaczenia dokumentacji na język zrozumiały dla zagranicznych pracowników.
W przypadku pracowników z Dalekiego Wschodu bardzo ważne jest stanowisko koordynatora posługującego się ojczystym językiem przyjętej grupy pracowniczej. Pełni on rolę tłumacza lub osoby kierującej pracą oraz przydziałem konkretnych zadań, a także pomaga w rozwiązywaniu bieżących problemów.